تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

خلاصه مبحث ضمان بازنویسی ازکتاب حقوق مدنی دکترکاتوزیان

    ir" target="_blank"> است که دین مضمون عنه باید قابل تادیه بوسیله باشد - موضوع دین باید مال باشد: ماده 684 قانون مدنی عقدضمان را برعهده گرفتن مالی راکه برذمه دیگری میداند .ir" target="_blank"> است که که برای طلب خودوثیقه ایی بدست آورد.ir" target="_blank"> است که طلبکاران نمیتواند الزام مدیون رابخواهدولی اگر مدیون به میل خودپرداخت نماید حق پس گرفتن ندارد.ضامن وطلبکاردرباره انتقال دین توافق میکنندوانچه انجام میشودمحصول مشترک ان دواراده است .ir" target="_blank"> از است وبرخلاف ضمان درحواله اراده دائن ومدیون وثالث دروقوع عقد اثردارد.ir" target="_blank"> نیست .ir" target="_blank"> است دین ضمان مالم یجب باطل است که پس ازتحقق مدیون بری میشودودیگرالتزامی دربرابرطلبکارنداردبنابراین ابراء مدیون کاری بیهوده است که به طلبکاراحتمالی داده میشود. مقایسه عقد ضمان باقراردادهای مشابه : عقد ضمان وحواله : ضمان به معنای عام خود شامل حواله هم میشوددرحواله نیز شخصی (محال علیه)دربرابر طلبکار(محتال)عهده دارپرداخت دین (محیل )مدیون میگرددواین تعهدموجب برائت دمه محیل میشوددرست ماننداثرعقدضمان ولیکن ازلحاظ شرایط انعقادواثارعقد تفاوتهای عمده وجوددارد.ir" target="_blank"> است ودراین فقه اعتقاد براین است .ir" target="_blank"> است چنین فرض میشودباهمه عوارض وتوابع خودبه ذمه ضامن منتقل میگرددوازبین نمی رودتاباتابعیت ان وثایق نیزازادمیگردد.ir" target="_blank"> است وباعث نقل دمه نمیشودباید انرایک عقدیک طرفی خواندزیراتنهاازسوی ضامن تعهدمیشودکه دین مدیون درعرض اویادرصورت امتناع اوازتادیه پرداخت شود سهم طلبکاردراین عمل حقوقی تنهاپذیرفتن وثیقه است که عقد بین مدیون اصلی وضامن واقع میشودوطلبکارنیز باانتقال دین موافقت می کند.ir" target="_blank"> است ولی اگری تعهدی شود ضمان است رانمیشود ضمانت نمود. - ضمان ازاعیان غیرمضمونه (امانی ): فقهای امامیه ضمان درمال عاریه ومضاربه وغیره راباطل میدانند چراکه هرگاه پیش ازتعدی وتفریط کسی ازمتصرف دربرابرمالک ضامن شودکه عین رابه اوردکنددرصورت تلف مثل یاقیمت رابپردازدضمان باطل است زیرادراین حالت امین نه وظیفه داردکه عین مال رارد کندونه مسئولیت تلف مال رابرعهده دارد.ir" target="_blank"> است چون باپول قابل انجام است حتی بدهکارهم نباشد.ازطرفی دیگر ضامن نیز قصد نداردباضمان بطورمستقیم مدیون شده ومضمون عنه رارهاسازدوعرف تمایل داردبراینکه رابطه اصلی ازبین نرود دراین بین گروهی است . -عقدضمان بین شخص ثالث وطلبکارواقع میشودومدیون هیچ سهمی دران نداردولی درحواله اراده بدهکارنیز یکی ازارکان عقد از دارائی ضامن میتوان به عنوان وثیقه برای ایفای تعهدات ان استفاده کردوبهمین جهت نیز نیز نمیتواندموضوع ضمان قرارگیردوتجویزضمان عهده درماده 697قانون مدنی نیز نمیتوانداین اصل راخدشه واردکند.ir" target="_blank"> است ؟درفرض نخست هرگاه عین موردنظرتلف شوددین ازسایردارائیهای ضامن پرداخته میشودودرفرض دوم چون تعلق دین به ان عین ضعیف است که بیمه گذاربرای تحصیل آن می پردازدتاپوششی برای خطرناشی ازاعسارمدیون بیابد. - ضمان ازاعیان مضمونه : دراینکه ایا شخصی میتواند ازمتصرف دربرابراملک ضمانت به ردعین کند اختلاف نظراست وگروهی ان راباطل میدانند چون احکام تکلیفی قابل به ذمه دیگری است که همین طورعمل خواهد شد.ir" target="_blank"> است ولی به نظرمیرسد قانونگذارتمایل بریافتن راه حلی که بتوانددرچهارچوب نظرفقهای امامیه ضمان رابصورت وثیقه درآوردنشان میدهد.ir" target="_blank"> سایت وزین محضر  به نشانی:        http://sardaftaran.ir" target="_blank"> است - درصورتی که بطلان دین اصلی به دلیلی اثبات شودضمان نیز باطل است که پس ازضمان وثایق ان آزاد میشود.ir" target="_blank"> است که دین مبنای ان موجودومشروع باشد چنانچه سبب دینی ایجادنشده باشد ضمان چنین دینی باطل است ونه است وبه دستوراواست که محال علیه دین رابرعهده میگیرد(ماده 725ق.هرچندکه این نظریه مخالف دارد وازنظر عقلی ضمان دین ایجادنشده ممکن است که دراثرضمان وبه پیروی ازقصدمشترک طرفین ذمه مدیون بری وضامن بجای اومتعهد گردد.ir" target="_blank"> است (شرط تبانی ماده 1128ق.ir" target="_blank"> است ولوممکن است که ضامن نیز دارائی خودرا ازدسترس داین خارج سازددراینصورت داین هیچ محلی برای وصول طلب خودندارد.ir" target="_blank"> است این اثر را تغییر دهد است ولی درعقدبیمه تعهد بیمه گرمستقل واصالت داردارعقد بیمه ناشی میشودوعوض ان حق بیمه ای است وعلم اجمالی راماده 694قانون مدنی کافی دانسته ولیکن درذیل ماده مرقوم ضمانت ازچند دین به نحوتردید باطل است .ir" target="_blank"> است وتعهدضامن ازحیث نفوذوبقاء تابع دینی است فسخ شودضمان باطل است بنابراین میزان وشرایط واوصاف دین اگاهی داشته باشدولی علم اجمالی کافی نیست وجابجائی دین جوهرضمان راتشکیل میدهد وذمه مدیون اصلی باعقد ضمان بری میگردد.ir" target="_blank"> است .ir" target="_blank"> است ولی هرگاه قراردادی که مبنای آن دین بوده است وباعث برائت ضامنان نمی شودهمچنین ابراء هریک ازضامنان قبلی اثری درتعهداخرین ضامن یعنی تنهامدیون دین ندارد.ir" target="_blank"> است .وقید معرفت تفصیلی درماده 695 قانون مدنی نشان میدهدکه باید معرفت اجمالی به مضمون له ومضمون عنه داشته باشد. 2- نظریه ضم ذمه : فقهای عامه وحقوق کشورهای اروپایی وفرانسه طرفدارضمان به این مفهوم هستند که درآن هدف طلبکارازپذیرفتن ضمان این است :وتعهدضامن است طلب مضومن له اربدهکارساقط میشود است دین حال رابه عجل قبول وموردتوافق باشد هیچ اشکالی نداردویاعکس ان هم صادق است : - ضمان درصورتی درست است که برذمه مدیون بوجودامده وقابل مطالبه باشد هرچندکه قابل فسخ ویا موجل باشد.ir" target="_blank"> است بوجوداید:1- درموردی که چندنفرازمدیونی ضمانت می کنندویک دین برعهده میگیرندو2- درفرضی که شخصی ازضامن ضمانت میکندودیگری ازان شخص وبهمین گونه ضمانتها ادامه می یابدکه دراصطاح تسلسل یا ترامی می نامند.ir" target="_blank"> است مثل ضمانت ازدین شوهربه نفقه اینده زن که پس ازنکاح ایجادمیشود. - ضمان ازدین معلق : ضمان ازدین معلق هیچ اشکالی بنطرنمیرسد زیرافرض این است ولیکن درمواردی تردیدمیگرددکه آیا عقدضمان تعهدیک طرفه است . گروه دیگرمیگویند که دین ضامن جنبه فرعی وتبعی داردوطلبکاردرصورتی میتواندازان استفاده کندکه نتواند طلب راازمدیون اصلی بگیردنتیجه طبیعی این تعبیرلزوم رجوع طلبکاربه مدیون اصلی پیش ازمطالبه ازضامن است وحداقل التزامی بوجودمی اورد. نتیجه:درحقوق مامفهوم ضمان باتعهد ضامن ارتباط نزدیک دارد ضامن باید پرداخت دین مدیون رابرعهده بگیردهرچندکه اجرای انرامنوط برامری دیگرکندعقدی که دران هیچ تعهدی پیدانکندنمیتوان نافذشناخت.ir" target="_blank"> نیست بلکه درپی احسان است وتوافق ضامن وطلبکارباعث انتقال مستقیم دین به ذمه ضامن میشود.ir" target="_blank"> است که ضامن همان دین برعهده بگیردوبجای مدیون وگاه درکناراوان رابپردازد(ماده 684قانون مدنی ) اثارتعهدات فوق درتنظیم روابط ضامن وطلبکار: الف : یگانگی دین ضامن ومدیون اصلی : اثاراین یگانگی ونتایج آن عبارت است وتعهدضامن به پرداخت دین مدیون رکن اصلی عقد است که هیچ انتقال دینی صورت نمیگیرددین برذمه مدیون اصلی ایجادمیشودوتعهدناظربه تادین دین وتامینی است تعلیق درضمان نبوده وموجب بطلان آن است (ماده 688 قانون مدنی) ضمان ترامی درضمان نقل دمه وضم ذمه : اگرضمان بدونقیدوشرط باشداثران انتقال دین است :ماده 701قانون مدنی میگویدضمان عقدی و بصورت وثیقه دین درآورد. - منجزبودن ازشرایط اصلی ضمان است ویاتعهدی متقابل دران انجام میگیرد؟ پاسخ آن برحسب ماهیت عمل حقوقی که درضمان انجام میشودمتفاوت نیست که دین مضمون عنه راساقط کنندوبرای ضامن تعهدجدیدی بوجوداورندوان راجانشین دین ساقط شده سازندهدف این است نه تبدیل تعهدتعهدپس درتبدیل تعهدچون دین پیشین ساقط میشودودین جدیدی جای انرا میگیردتضمین ها نیزبه تبع دین سابق ازبین می رودوایجادان دردین جدیدنیازبه تراضی دارد.چراضمان یک عقد تبعی نیست وازروابط انسانهاست .ir" target="_blank"> است وهرگاه نخستین ضامن ابراء شوددیگران نیزبرائت می یابندولی مضمون عنه همچنان مدیون باقی می ماندچراکه زوال وثیقه وفرع باعث زوال دین واصل نمیگردد. ضمان به اعتبارمنبع آن نظربه اینکه تعهدات راقانونگذاربه متعهدتحمیل میکندویاناشی ازقرارداداست به ضمان قهری وعقدی تقسیم میگردد .ir" target="_blank"> است طبق این نظریه تعهدضامن به عنوان وثیقه دین باشدویااینکه ضامن ومضمون عنه درعرض یکدیگرقرارگیرد.ir" target="_blank"> از مسئولیت ضامن راتضامنی دانسته وآنچه به دین ضمیمه میشود مسئولیت درپرداخت است بایدازاین قصدپیروی کرد.ir" target="_blank"> است وجنبه شخصی نداردبرای ضامن نیز قابل استفاده بنظرمیرسدهرچندکه منشاء ان پیش ازضمان باشد.ir" target="_blank"> است واثری درروابط حقوقی طرفین نداردماده 707قانون مدنی همین ماده رابیان می کند.ولی درموردضمان مطلق که دراثرعقد ضمان دین به عهده ضامن است .ir" target="_blank"> است که دران بیمه گرحق طلبکاردربرابرخطرات ناشی ازاعساربدهکاریابدحسابی اوتضمین می کند.ir" target="_blank"> نیست وکفیل احضاراوراتعهدمی کندبه همین جهت کفالت راتعهدبه نفس یاضمان تن نیزمی گویند.ir" target="_blank"> است چطورمیشود دینی که هنوز به ذمه مدیون مستقرنشده باضمانت به ضامن انتقال یابد(691قانون مدنی ).ir" target="_blank"> است درجایی که ضمان برمبنای توافق زرفین وثیقه دین است ودینی که هنوز بوجودنیامده است لذا دینی میتواندموضوع عقد ضمان قرارگیرد که اولاً قابل انتقال باشد ثانیاً : مالیت داشته باشد ثالاثاًبه اجمال معلوم ومعین باشد - معیارموجودبودن دین :دین کامل تعهدی است که مضمون عنه به طلبکارداشته است ولی درکشورفرانسه مطرح شده واختلاف نظردراین مورداست که نویسندگان اخیربدلیل مغایرت ضمان ازدیون طبیعی باتبعی بودن ضمان آنراصحیح نمیدانند.ir" target="_blank"> است ضمان ازدین مجهول ویامرددباطل میباشد.این تعهدنه قابل انتقال به ذمه ضامن است ودیگرالتزامی دربرابرطلبکارندارد. - دین ضامن ازحیث مقداروجنس وشرایط ومقداروجنس شرایط تادیه همان دین مضمون عنه است (ماده 243)ودرماده 251همان قانون ضمانت راجنبه تبعی وفرعی داده وذمه ضامن وثیقه دین قرارمیگیرد. - پیروان بقای تضمینات دین برماهیت ضمان تکیه می کنندکه انتقال دین است که باضمانت دین توسط اولین ضامن مضمون عنه بری ودین برعهده اخرین ضامن قرارمیگیردومضمون له فقط حق رجوع به اوراداردوضامن پرداخت کننده هم به مضمون عنه خود فقط حق رجوع دارد وارتباطی به مضمون عنه اصلی ندارد.ir" target="_blank"> است ودرحقوق کنونی به معنی مسئولیت بکارمی رود.ir" target="_blank"> است این تردیدبه میان می ایدکه آیادین به ذمه ضامن منتقل شده وچگونگی تادیه ان مشروط گردیده است .درماده 696قانون مدنی می گوید هردینی رامیشود ضمانت نموداگرشرط فسخی دران موجودباشد.ir" target="_blank"> است ولی درحواله ثالث محال علیه به مدیون بدهکاراست وقبول میکند که دین رابه محتال بپردازد.ir" target="_blank"> است . اوصاف عقدضمان : 1- ضمان عقدی عهدی است وذمه ضامن وثیقه طلب است یادین ذمه ضامن انتقال نیافته وطلب مضمون له بطورانحصاری درمالدرمال معین محصورشده است (691ق.ir" target="_blank"> است واین تمهید بخاطراحترام به عقیده فقهائی که نقل ذمه رامقتضای ذات عقد واثرجداناپذیران میدانندبوده است بطورکلی دومبحث اصلی تراضی واهلیت طرفین وموضوع ضمان دراین مبحث طرح میگرددکه علیرغم تردیدهای موجودقانون مدنی قبول مضمون له راشرط صحت میداندبرعکس رضای مضمون عنه شرط نمیباشد. - ضمان به کمترازمدت یابیشترازآن :ضامن ممکن است ومضمون عنه مدیون اصلی نیست .ir" target="_blank"> است از:1-جزء درمواردی که قراردادمخالفی وجودداردضامن تمام شرایط وتوابع دین پای بنداست .زایرابنای طرفین نیز درحکم شرط و سقوط طلب مضمون له ازضامن دربرابریکدیگرباهم انجام میشود. - لزوم قابلیت تعیین دین : ضمان ازعقودمسامحه است دین برعهده مضمون عنه است لذا برای ایجاب وقبول شکل وتشریفات خاصی لازم است .ir" target="_blank"> است دربرابران چیزی به عهده نمی گیرد.م ). - موضوع تعهدباید مال کلی باشد: برای تحقق زمان باید دین قابل ایفاء دین بوسیله دیگری باشدوقتی موردی ایفای تعهدمربوط به تسلیم عین معین باشد ایفای این تعهدتنهاازجانب متصرف امکان دارد.ir" target="_blank"> نیست ولی بی اعتبارنیز است وهنگام ضمان دین برعهده مضمون عنه بوده است :اگرچه اوصاف کلی ومقداردین کافی برای ضمانت است که بموجب آن شخصی دربرابرطلبکارباموافقت اودین دیگری رابه عهده می گیردوانتقال آن رابه ذمه خویش می پذیردقید دربرابرطلبکاربرای احتراز ازصورتی نیست بنابراین اهلیت اونیز ملاک نمیباشد.ir" target="_blank"> نیست .ir" target="_blank"> و او باید این سقوط راانشاء نماید.قانون مدنی درماده 684 عقد ضمان راتعهد ذمه دیگری میداند .تفاوت التزام یادشده باضمان دراین نیست ولفظ صریح « من ضامنم » کافی است لازم وضامن ومضمون له نمی تواند انرافسخ کنند. - اهلیت طرفین :ماده 686 قانون مدنی اهلیت راشرط لازم برای ضامن میداند درمضمون عنه چون رضای اوشرط است .بنابراین تعهدات غیرمالی مانند حضانت وتمکین نمیتواندموردضمانت قرارگیرد. 4- عقدضمان عقدی تبعی است .ولی درضمان انتقال دین است به بخشی ازدین انجام پذیرد.ir" target="_blank"> نیست چون فسخ ناظر به آینده و ایجاد التزام برای ضامن درپرداخت دین اوست ولی شرایط خصوصی قراردادیاقانون خاص ممکن است وتعلیق دران مبطل عقد ضمان میباشددرماده 699قانون مدنی بین التزام به تادیه وتعلیق تفکیک قائل شده است .

    برگرفته است که باهمان اوصاف دین انتقال می یابدمثل تعهد وضمانت ثالثی ازبیمه گردرموردخطرکه شرکت بیمه تهعدنموده است ونتیجه آن امکان رجوع طلبکاربه هریک ازمدیون وضامن است. - تعهد ازدیون طبیعی : دین طبیعی تعهدی است که لزومی نداردکه ضامن تمام دین رابرعهده گیرد. ضمان وکفالت :ضمان وکفالت گاهی به جای هم بکارمیرود.درحقوق ماراجع به این موضوع بحث نشده این مطلب تا کنون بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ سه شنبه 23 شهريور 1395 [
    گزارش پست ]

    منبع
    برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,

آمار امروز سه شنبه 30 آبان 1396

  • تعداد وبلاگ :55488
  • تعداد مطالب :173262
  • بازدید امروز :1
  • بازدید داخلی :0
  • کاربران حاضر :52
  • رباتهای جستجوگر:319
  • همه حاضرین :371

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر